WORKSHOP LEERKRACHTEN - ZEN BREAKS

WORKSHOP ZEN-BREAKS

ZEN-BREAKS WORKSHOP

VOOR LEERKRACHTEN VAN HET LAGER ONDERWIJS



I AM A TEACHER, WHAT'S YOUR SUPERPOWER?


Vind jij het ook een uitdaging om elke dag opnieuw orde en rust in je klasgroep te brengen (en bij jezelf te vinden)?


Dit is namelijk wat ik hoor van veel leerkrachten.


“Ik doe mijn job echt graag, maar er komt zoveel extra werk bij, de klasgroep is vaak zo druk, divers en groot dat ik soms meer energie steek in het handhaven van de groep dan aan de inhoud van de lessen. ‘s Avonds ben ik bekaf en schiet er weinig energie over. Heb jij geen tips om de klasgroep wat rustiger te maken, zodat de druk af en toe van de ketel is, zowel voor mezelf als voor de leerlingen?”


Leerkrachten staan inderdaad voor grote uitdagingen, en één ervan is een grote en diverse klasgroep. Veel kinderen zijn overprikkeld, steeds meer kinderen met ADHD of ASS diagnose, een scala aan leerstoornissen en een boeiende mix van culturen en talen in je klas… Je moet al een ware superheld zijn om dit dagelijks tot een goed einde te brengen.


Aan het schoolsysteem valt misschien (voorlopig) weinig te veranderen maar in je eigen klas kan je wel verandering brengen en die verandering vertrekt vanuit jou (en je groep zal er met alle plezier aan meewerken!).



JOUW SUPERPOWER: DE ZEN-BREAK.

 

Misschien probeer je af en toe al wel eens een “rustmomentje” door de dag in te bouwen. Dan heb je allicht ook al gemerkt wat een dankbare verademing dit kan zijn voor je leerlingen en voor jezelf

 

Natuurlijk blijft het een uitdaging om tegelijkertijd structureel rustmomentjes in te bouwen en die rustmomenten leuk en boeiend te houden zodat de kinderen het niet “saai” gaan vinden. Er zijn heel veel verschillende dingen die je kan doen om even een rustmomentje in te bouwen. Eenvoudige spelletjes, oefeningen… die weinig tijd of materiaal vragen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Denk je nu: “Ja, dat lijkt me wel heerlijk om met de klas te doen, maar het is nu al spannend om mijn lesprogramma afgewerkt te krijgen, er is echt geen tijd om zen-breaks in te bouwen". Maar daar zit nu net de kracht en het geheim van de zen-break : doordat zowel jij als je groep regelmatig tot jezelf kunnen komen en ontspannen, hebben jullie nadien weer meer energie, innerlijke rust en focus gevonden om er tegen aan te gaan. Je bespaart dus veel tijd aan je klasmanagement. En natuurlijk is dat alleen maar bevorderlijk voor een fijne klassfeer! ’s Avonds zal jij je ook minder uitgeblust voelen omdat je door de dag heen regelmatig hebt kunnen bijtanken.

Door de jaren heen heb ik een heel scala aan spelletjes en manieren ontdekt en verzameld om kinderen tot ontspanning en rust te brengen. Hieruit werd een selectie gemaakt van zen-breaks die je gemakkelijk met je klas (in je klaslokaal) kan doen en die natuurlijk ook echt werken en leuk zijn! Deze kan je allemaal ontdekken tijdens de workshop ZEN-BREAKS.

 

 

WAT LEER JE ALLEMAAL TIJDENS DE WORKSHOP?

• Hoe je rustmomenten structureel door de lesdag kan inbouwen.

• Hoe je voor jezelf rustmomenten door de dag kan inbouwen.

• ADHD/ADD/ASS EN HSP in je klas – hoe kan je deze kinderen meer rust bieden?

• stiltespelletjes

• beweegspelletjes

• kindermeditaties & kindermassage

• mindfulness oefeningen

• ademhalingsspelletjes

• concentratie-oefeningen

• yoga-tussendoortjes



Kortom, je gaat naar huis met een heleboel concrete oefeningen en een hoop inspiratie, die je de dag nadien al kan uittesten in je klas.


Er is ook een Facebookcommunity waarin jullie nadien nog ervaringen en ideeën kunnen uitwisselen, en uiteraard kan je steeds bij mij terecht mocht je nog vragen hebben.



PRAKTISCHE INFO

WANNEER?

NIEUWE DATA NOG VAST TE LEGGEN

Wenst u op de hoogte blijven, stuur dan een mailtje naar Thalia@zen-kids.be

INSCHRIJVINGSGELD

Het inschrijvingsgeld bedraagt 165euro (incl.btw), syllabus en toegang tot de online community inbegrepen, alsook drankjes tijdens de workshop.


Zijn er verschillende leerkrachten van jouw school die deelnemen? Dan ontvangen jullie 15% korting.


Misschien is je directie ook benieuwd wat de Zen-Breaks voor zijn leerlingen en leerkrachten kunnen betekenen,

ik kom graag langs voor een toelichting of een voorstel op maat.